Publicerad 1 kommentar

Bäckenbottenträning – de positiva effekterna av kegels

Kegels

Kegels, även kallade Geishakulor eller knipkulor, stärker dina bäckenbottenmuskler. Dessa muskler stöder livmodern, urinblåsan, tunntarmen och ändtarmen. Kegels håller musklerna i form och hjälper till att förhindra att du oavsiktligt läcker. De kan till och med förbättra dina orgasmer och göra dem mer intensiva! Vilket självklart är det vi kommer fokusera på i denna artikel.

Kegels och sex

Kegels har blivit en del av en vanlig konversation bland kvinnor, men många kvinnor är fortfarande osäkra på vad kegels är exakt. Dessutom är många inte medvetna om de många fördelarna som bäckenbottenträning kan ha för kvinnors allmänna hälsa och välbefinnande.

När det kommer till sex, kan kegel-övningar få vaginan att känns tätare och hjälpa till att förbättra din orgasms intensitet. Bäckenbottens muskler är viktiga när det gäller orgasm.

De är ansvariga för de behagliga sammandragningar som känns där nere när man kommer. När de musklerna är tränade så blir dina orgasmer mer intensiva och varar även längre. 

Kegels resulterar i ökat blodflöde till bäckenregionen. Förbättrad blodcirkulation ökar din sexuella upphetsning, och din förmåga att komma. På samma sätt gör ett stark bäckenbotten att man kan ta tag i sin partner tätare under penetration, vilket de självklart kommer uppskatta! Vi rekommenderar även att du kombinerar kegels med tight gel. Det hjälper att stärka de musklerna ytterligare, samt att vaginans insida blir mer känslig. Vilket i sin tur gör att du kommer känna mer vid penetrerande sex.
För att lättare kunna träna bäckenbotten finns det olika sorters hjälpmedel, ta en titt på de produkter vi erbjuder för kegels om du vill har något som är snyggt men som också ger resultat.

Foto av Ron Lach från Pexels

Kegels är bra för din allmänna hälsa

Som vi tidigare nämnde är kegels bra för din hälsa. Många av oss lever idag väldigt upptagna liv, att balansera jobb, barn och sociala aktiviteter är aldrig lätt. Kegels, precis som vanlig regelbunden träning, kan hjälpa att lindra några av effekterna samt hjälpa dig att komma tillbaka i form (plus att det känns så skönt). Därför det bra att lägga till kegels i din vanliga träningsrutin. 

Du kan självklart göra knipövningar utan vikter men många brukar tycka det är lättare att träna upp styrkan med hjälp av kegels. Kegels består av kulor med vikter i, och din uppgift är att knipa åt runt dem för att de ska stanna kvar inne i vaginan. Börja med att använda dig av lättare kulor, och träna dig upp till mer utmanande modeller som är större eller tyngre när du känner dig mer van.

För att använda dig av kegels rekommenderar vi att du först hittar en position som är bekväm för dig att träna i. Se till att applicera ordentligt med vattenbaserat glidmedel på knipkulan du ska använda. Sedan för du långsamt in knipkulan i vaginan. Inled först med mindre och lättare kegels medan du ligger ned. Prova sedan att sitta upp utan att den åker ur. Se till att variera mellan olika former av knip, precis som när du gör knipövningar utan knipkulor, och kom ihåg att slappna av mellan varje. Med lite träning kan du sedan gå över till gående, då kan du ha dem när du dammsuger, duschar, etc. samt även öka vikten på kegels. Ett tonad bäckenbotten kan minska risken för bland annat urinläckage, och som vi nämnt även, öka känsligheten i vaginan så du får starkare orgasmer.

De positiva effekterna av kegels

  • Minskad risk för läckage, prolaps, etc.
  • Förbättrad blodcirkulation till bäckenregionen
  • Starkare orgasmer som varar längre
  • Vaginan känns tätare
  • Kom i form snabbare efter tex. förlossning
  • Träna medan du går runt och utför ditt dagliga arbete
  • Känns skönt under användning

Det är otroligt smidigt och enkelt att göra knipövningar. Du kan göra det stående, sittandes eller liggandes. Vi rekommenderar även att man använder sig av kegel kulor. De kan hjälpa dig att fokusera dessa ansträngningar mer exakt. Vilket i sin tur bidrar till möjligheten att uppleva djupare och mer intensiva orgasmer tillsammans med en rad hälsofördelar. Spana in Ami 3 Step Kegel Set med olika vikter för att du lätt ska kunna träna upp styrkan i bäckenbotten.

1 reaktion på “Bäckenbottenträning – de positiva effekterna av kegels

  1. […] av andra produkter som kan hjälpa till att förgylla ditt sexliv. Ta en titt på våra populära kegels som är avsedda för att träna bäckenbotten. Eller varför inte passa på att ge lite extra […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *